VISIETEKEST teamteachen in SIMABU 2021-2022

 Visietekst: ‘teamteaching’ Door deze onderwijsvorm kunnen leerkrachten en leerlingen sneller in dialoog gaan met elkaar. Hierdoor krijgt iedereen de kans om van elkaar te leren en elkaar aan te vullen. We kunnen sneller inspelen op de noden van de leerlingen. Een kind wordt bekeken vanuit verschillende ooghoeken, waardoor er een breed beeld gevormd kan worden van zijn of haar ontwikkeling (zowel cognitief als sociaal-emotioneel). Door te overleggen creëer je een ruimere visie op de manier waarop je vooropgestelde doelen kan bereiken. Iedere leerkracht bekijkt een onderwerp uit een andere invalshoek, waardoor je gemakkelijker tot domeinoverschrijdende lessen komt. Er is een grotere variatie aan werkvormen mogelijk en er is meer ruimte om nieuwe mogelijkheden uit te proberen. Overkoepelende activiteiten kunnen gemakkelijker georganiseerd worden (ontdeknamiddagen, hoekenwerk, carrousel, contractwerk, …). Er kan gewerkt worden met wisselende groepen waarbij de samenstelling van deze groepen op verschillende criteria gebaseerd kan zijn. Een voorbeeld is het ‘driesporenbeleid’. Dit model zorgt voor meer autonomie bij de leerlingen waardoor ook de motivatie verhoogt. De leerlingen kiezen zelf welke vorm van 'les krijgen' ze verkiezen (zelfstandig werken, geleide instructie en daarna zelfstandig oefenen, geleide instructie en geleide inoefening, …). Zo bekom je niet het effect van het ‘zwakke groepje’ dat af en toe eens uit de klas gehaald wordt door de zorgleerkracht. Via deze werkwijze kan er meer tijd vrij gemaakt worden om alle leerlingen in homogene en heterogene groepen in te delen. Zonder teamteaching is er vaak onvoldoende tijd om de sterke leerlingen uitbreiding en uitdaging aan te bieden. Er zijn dus meer mogelijkheden om te differentiëren. De leerlingen die nood hebben aan pré-teaching of een verlengde instructie kunnen in een aparte groep de juiste ondersteuning krijgen. Ook samenstellen van een tussenklas of apart traject voor een bepaald onderdeel wordt eenvoudiger. De opvolging (doorheen de schooljaren) kan hierdoor gemakkelijker gerealiseerd worden. In de derde graad maakt deze onderwijsvorm de overgang naar het middelbaar gemakkelijker, doordat de leerlingen al gewend zijn om les te krijgen van verschillende leerkrachten. Leerkrachten hebben de mogelijkheid om een model te kiezen waarbij ze zich goed voelen. Niet iedereen moet op dezelfde manier lesgeven. Je hebt een gedeelde verantwoordelijkheid en werklast, waardoor je niet het gevoel hebt dat je ergens alleen voor staat. Ook de klassenraad met betrekking tot de overgang naar het middelbaar kan gedragen worden door de 3de graad zodat de leerkrachten van het 6de leerjaar er niet alleen voor verantwoordelijk zijn. Bij afwezigheid van een leerkracht kan een vervangende leerkracht snel ingewerkt worden. De leerlingen kunnen sneller aansluiting vinden bij een leerkracht waarbij ze zich het veiligst voelen. Ze kunnen kiezen voor meerdere aanspreekpunten. Het biedt meer groeikansen op vlak van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Door samen te werken en snel op elkaar in te spelen heb je meer ruimte voor evaluatie en reflectie. De zorgwerking kan hierop inspelen en in de klas plaatsvinden. Het is eenvoudiger om te komen tot breed evalueren. Er zijn meer mogelijkheden voor kindcontacten, gerichte observaties, zelfevaluatie en er is ruimte voor emotionele ontwikkeling en weerbaarheid. Het teamteachen wordt door de betrokken leerkrachten regelmatig geëvalueerd en bijgestuurd want iedere klasgroep is divers en dat vraagt een andere aanpak.



Reacties

Populaire posts van deze blog